måndag 18 augusti 2008

Hör Sprit och Idrott ihop?

Nej det tycker inte jag och speciellt inte av våra lansdslag aktiva i våra olika sporter i kläda
Svergies officiella landslags kläder, skall ni ta en öl så gör det hemma i stället och inte på ett landslags uppdrag.

Sebastian Seifert var tillsammans med två landslagskompisar inblandad i fylleskandalen i slutet av juli. Nu stängs de av.

Skandalspelarna stängs av året utInget landslagsspel för resten av året. Det blev straffet för de tre handbollsspelarna som drack sprit och förstörde ett hotellrum under en landslagssamling i juli. - Man får stå sitt kast, säger Sebastian Seifert.

Oscar Carlén, Fredrik Petersen och Sebastian Seifert stängs av från landslaget året ut. Spelarna kommer inte att tas ut till landslagssamlingar och landskamper, enligt ett beslut från handbollsförbundets styrelse på måndagen.- Det var väntat att vi skulle få ett straff. Nu ska jag försöka lägga det här bakom mig och koncentrera mig på min försäsong (i danska Kolding), säger Seifert till TT.I och med beslutet missar trion fyra EM-kvalmatcher i höst.

Accepterar straffet- Det ska vara kännbart att bryta mot landslagets regler, säger landslagschefen Lasse Tjernberg.Det var i slutet av juli som svenska handbollslandslaget var i Tyskland för dubbla träningslandskamper. De tre blev kraftigt alkoholpåverkade en kväll och resultatet blev ett vandaliserat hotellrum i Nürtingen.- Jag står fast vid vad jag sa direkt efter händelsen, att jag druckit sprit men inte förstört något, säger Seifert, som ändå ångrar sig:- Klart som fan. Och jag accepterar mitt straff eftersom jag drack sprit.Att hotellrummet fick skador bekräftar Tjernberg.

Räkningen: 8 000 euro- Den version som framkom genom media var den riktiga, det blev en räkning även om det inte var någon gigantisk summa.Hur stor var summan?- Drygt 8 000 euro (motsvarande 76 000 kronor). Det var kanske ingen gigantisk summa, men det är allvarligt att bryta mot en så tydlig regel, säger Tjernberg.Fanns det några förmildrande omständigheter kring händelsen?- Nej.I höst ställs Sverige mot Georgien den 29 oktober, Turkiet den 2 november, Polen den 27 november och Rumänien den 30 november.Seifert, tror du att du är välkommen tillbaka i landslaget efter avstängningen?- Ja, det tror jag. Efter den här tiden har vi suttit av vårt straff men det är upp till förbundskaptenerna om de tycker att vi platsar.

Texten från http://www.expressen.se/sport/handboll/1.1269922/skandalspelarna-stangs-av-aret-ut

PEKING. Vilket magplask.
Vilket sällsynt dåligt omdöme.

När simmarna dricker öl i landslagskläderna på läktaren under en OS-final har jag bara en fråga: Hur tänkte ni där?
Bilderna talar för sig själva. Bilderna på Stefan Nystrand, Petter Stymne, Simon Sjödin och de andra svenska OS-simmarna som sitter under tennis-finalen med ölmuggar i händerna.
De bilderna kunde en hel värld se i går. TV-kamerorna som fångade finalen i herrdubbeln svepte också med jämna mellanrum över publiken. Där fanns glada svenska fans, där satt vårt kungapar och där satt också öldrickande svenska olympier som en liten studie i dåligt omdöme.
Hemma i Sverige kunde barn och ungdomar se sina idoler dricka öl på ”atleternas läktare”. Sponsorer och skattebetalare, alla de som finansierar Sveriges Olympiska Kommitté, lär ha kunnat hålla sig för skratt.
”Helt oacceptabelt”.
Så sa Glenn Östh, sportchef på SOK, utan att tveka, om simmarnas beteende. Han visade inte heller någon tvekan när han gick fram till simmarna och bad dem gå. Sättet majoriteten av den öldrickande gruppen liksom krympte ihop på och tystnaden som lade sig, talade sitt tydliga språk. Ingen av de inblandade är så dum eller naiv att den inte förstår det olämpliga i beteendet.
Kristallklara regler Simförbundskapten Thomas Jansson säger att landslagets regler om vad som gäller kring alkohol är kristallklara.

Texten från http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wegerup/article3117774.ab

Inga kommentarer: