tisdag 19 augusti 2008

Dags igen att en idrotts stjärna skämmer ut sig

Dags igen att en idrotts stjärna skämmer ut sig

"DÄR SPRITEN GÅR IN GÅR VETTET UT"

Mobaeck misstänks för grov rattfylla: ”Skäms något fruktansvärt”Mitt i den allsvenska guldstriden skakas Elfsborg av en fylleskandal.
I torsdags greps den landslagsmeriterade försvararen Daniel Mobaeck, 28, av polis, misstänkt för grovt rattfylleri.
Mobaeck riskerar två års fängelse.
– Jag skäms något fruktansvärt, säger han till Borås Tidning.
I samband med Elfsborgs Uefacupmatch mot St Patrick i torsdags passade några spelare på att utnyttja den kommande ledigheten med en lagmiddag.
Enligt Borås Tidning hade spelarna fått utekvällen godkänd av klubbens ledning. Efter en middag på ett biljardkafé i Borås gick flera spelare vidare till en nattklubb.
”Vill slippa spekulationer” När det var dags för hemgång tog Daniel Mobaeck beslutet att sätta sig bakom ratten. När han försökte backa ut bilen från parkeringen i centrala Borås krockade han med en husbil.
Den norska familjen som låg och sov i husbilen vaknade och tillkallade polis.
Patrullen som kom till platsen såg att Mobaeck var rejält påverkad. Elfsborgsstjärnan togs in för provtagning och fick tillbringa natten i fyllecell.
Nu väljer han att tala ut om rattfyllan i lokaltidningen BT.
– Jag vill slippa alla onödiga spekulationer, jag är skyldig till något otroligt dumt.
Riskerar fängelse i två år Mobaeck är misstänkt för grovt rattfylleri och om han döms riskerar han ett fängelsestraff i upp till två år.
– Jag är inte rädd för något men jag skäms något fruktansvärt. Jag hade tur och är glad att ingen kom till skada. Jag är så oerhört besviken över mig själv, säger han till tidningen.
– Jag har svårt att titta folk i ögonen, samtidigt som man hoppas att alla ska förlåta någon gång.
Skandalen skakar nu Elfsborg som jagar Kalmar i den allsvenska guldstriden.
Daniel Mobaeck spelade tre matcher under landslagets vinterturné i Sydamerika ifjol och har under 2008 varit en av Elfsborgs genomgående bästa spelare.
Nu hoppas Mobaeck, trots händelsen, att han kan vara tillbaka i träning redan i dag.
– Jag vill spela, det hjälper inte att bara sitta hemma. Det kommer aldrig att gå att glömma men hur jävligt det än är måste jag resa mig, säger han till Borås Tidning.
Klubbledningen har valt att inte stänga av Mobaeck från spel men fördömer spelarens agerande.

2008 – ett idrottsår fyllt av spritskandaler1 januari 2008

SVid tolvtiden på nyårsafton grips Halmstads mittfältare Dusan Djuric när han kör bil på en cykelväg i central Halmstad. Utandningsluften innehåller 0,24 promille alkohol – mer än dubbelt så mycket som lagen tillåter. Djuric erkänner att han druckit åtta öl under kvällen och natten.
– Jag är mycket ångerfull och besviken på mig själv och mitt agerande.
26 januari 2008
SI samband med en svensexa på nattklubben Heartbreak Hotel i central Gävle hamnar Djurgårdens klubbdirektör Bosse Andersson i bråk med vakterna. Andersson omhändertogs av polis ochfick tillbringa natten i fyllecell.
14 februari 2008
SAIK-stjärnan Dulee Johnson grips av polisen utanför nattklubben Soap Bar i närheten av Stureplan i Stockholm. Ett blodprov visade att han hade åtminstone 1,76 promille alkohol i blodet. Johnson är åtalad för grovt rattfylleri och olovlig körning.
2 april 2008
SI samband med Färjestads avslutningsfest hamnar målvakten Christopher Heino-Lindberg i bråk med sin målvaktstränare Erik Grankvist utanför en nattklubb. Vakterna tvingades ingripa och sätta handfängsel på stjärnmålvakten innan de tillkallar polis.
– Var jävligt onödigt, säger Heino-Lindberg.
12 april 2008
SDjurgårdens landslagsforward Dick Axelsson hamnar i en ordväxling med två poliser i centrala Stockholm. Enligt polisrapporten ska Axelsson ha sagt ”Jag hatar snutjävlar”. Han fördes till fyllecell och fick sova ruset av sig.
21 juni 2008
SPolisen hittar Djurgårdens hockeystjärna Fredrik Bremberg sovande i sin bil strax utanför Östhammar. Bremberg vägrar genomföra något utandningsprov och tas med för blodprov. Resultatet visade att Bremberg hade 1,69 promille i blodet. Han riskerar åtal för grovt rattfylleri och våldsamt motstånd.
22 juni 2008
SRallystjärnan Daniel Carlsson, som grundade trafiksäkerhetskampanjen környkter.nu för att stävja rattfylleriet, försöker fly när han stoppas i en trafikkontroll. Han erkänner att han hade alkohol i kroppen då han stoppades.
– Det finns inget försvar för vad jag gjort, skriver Carlsson i ett pressmeddelande.
22 juli 2008
SEfter en träningsmatch mot Tyskland sätter sig några av svensk handbolls största framtidsnamn – Oscar Carlén, Sebastian Seifert och Fredrik Petersén – på hotellrummet och dricker öl. Festen slutar med en nota på omkring 80 000 kronor för vandalisering.
9 augusti 2008
Modo-spelaren Oscar Steen grips av polis i samband med ett bråk under en spelning i Sundsvall. Steen gör kraftigt motstånd och ordningsvakterna tvingar ner honom på marken, sätter på handfängsel och tillkallar en polispatrull som för honom till arresten.
– Självklart känns det som hänt ruskigt tungt, säger Steen.

Inga kommentarer: