onsdag 20 augusti 2008

Dyslexi eller inte?

Jag sedan skoltiden haft svårt med att uttrycka mig i text, har svårt med stavning, skriver jätte dåligt ser inte vad jag skriver eller kan ingen annan se vad jag har skrivit, blandar ihop bokstäver G/K B/P ÖÅÄ säkert några andra jag mår så dåligt över detta och det har varit som ett handikapp i mitt liv är i 44 år så 37 år har jag mått dåligt över detta.
Så här skrev i min tankebok för två år sedan

KASS HANSTIL
Fan vad jag är avis på folk som har snygg handstil. Jag har så jävla ful, skakig och spretig handstil att jag aldrig orkar läsa vad jag har skrivit. Orkar eller kan. Jag ser inte vad det står. Jag kan ofta gissa vad det borde stå, men jag ser inte att det verkligen står det. Om jag ska skriva läsligt så måste jag skriva med stora bokstäver om jag skall kunna läsa vad jag har skrivit. När jag var mellan 16 & 17 år och gick i Blackebers gymnasium så visste jag att jag hade en dålig handstil och stavade dåligt, bestämde mig för att lära mig att skaffa mig en snygg handstil samt att kunna stava rätt gick på gymnasium då och hade beställt övnings böcker i skriv stil och tänkte be skolan om extra hjälp i svenska och fick till svar att man inte ger svenskar hemspråkshjälp med dessa ord minns jag att jag gav upp tanken med en snygg hanstil och kunna stava. Mitt liv vart en stor rädsla för att skriva ner på vanlig vitt papper som andra skulle läsa eller skriva protokoll eller skriva på svarta tavlan eller göra presentationer JAG LEVER MED EN SKAM ATT JAG INTE KAN STAVA OCH HA EN SNYGG HANDSTIL.

ETT HANDIKAPP
Som jag har haft i hela mitt liv som har förstört för mig så enormt mycket, gett mig ångest och rädsla för allt som har med svenska språket och vad andra ska tycka om mig när dom upp täcke att jag inte kan stava eller ha en snygg handstil.

TEKNIK I DATORN
fanns ordbehandlingsprogrammet Word. Man kunde byta typsnitt och storlek och man såg direkt på skärmen hur det såg ut, rättstavning fixades med ett musklick och när man skrev ut på laserskrivaren såg det ut som om det kom från ett tryckeri. Vilken befrielse!

LÖSNINGEN
Jag använde mig av modern teknik när jag skulle skriva brev, protokoll, anteckningar så använde jag mig av datorn. Skulle jag ha undervisning i datorkunskap och ge eleverna lektionsuppgifter använder jag mig av projektor som var kopplad till min bärbara dator i stället för svarta tavlan, eller skickade eleverna uppgifter per mail eller bad dom gå in på min hemsida för att hämta uppgifter slutligen använder jag mig av utskrifter dvs skrev ut dom på skrivaren och tryckte upp dom och lämnade ut dom till eleverna. Samma lösning gäller för mig hela tiden.Ska jag skriva svar på frågor som någon vill ha och jag skall använda mig av samma papper så för jag panik ber någon annan att fylla i papperna eller så gör jag om dom i programmet Word eller scannar in papperna.Skulle jag skriva i något i affären så ber jag min fru att skriva eller ta till en ursäkt med stil du skriver fortare än mig så skriv du så skriver jag på sedan.

NAMNTECKNING
Påminner mig hela tiden att jag är kass att skriva och så fort jag skriver min namnteckning så för jag ångest och skäms så otroligt mycket.

Nu har jag mailat massa mail till olika instanser som eventuellt kunde hjälpa mig och några svar har jag fått tuvärr inga positiva men så idag kom ett mail......

Hej och tack för ditt mail.
Du har med all sannolikhet "spec läs och skrivsvårighet/dyslexi".
Om du vill ha en utredning med tillhörande intyg om diagnosen ska du vända dig till din husläkare eller annan läkare du har förtroende för och be om en remiss för utredning. Skicka den sen så fort som möjligt till vår mottagning eller annan logoped som utreder dyslexi. Väntetid hos oss är 3-4 mån.

Så nu skall jag beställa tid och har jag väntat såhär länge kan jag vänta några månader till, känns skönt att jag äntligen kan få svar om jag harläs och skrivsvårighet/dyslexi

Inga kommentarer: