fredag 24 oktober 2008

Jamie blir ”mat-minister”

Här presenterar jag en av mina favorit kockar som blir mat-minister i England


NAMN: James Trevor ”Jamie” Oliver.
ÅLDER: 33.
BOR: I London och på gården i Clavering i Essex.
FAMILJ: Hustrun Juliette, kallad ”Jools”, 34, och döttrarna Poppy Honey, 6, och Daisy Boo, 5.
YRKE: TV-kock, även känd som Den nakne kocken.
AKTUELL: Har sålt sju miljoner kokböcker, flera av dem översatta till svenska. Kämpar för bättre skolmat, inspiratör för TV4:s dokusåpa ”Matakuten” där svenska stjärnkockar försöker rycka upp maten i svenska skolor.

Jamie Oliver ska lära mammorna i Rotherham skala en morot. Själv har han hemmafru: ”En man som Jamie behöver en fru som jag”, säger Jools.

Rik som ett troll, utsedd till världens sexigaste kock och lyckligt gift med sin barndoms kärlek.Nu håller Jamie Oliver, 33, på att bli Storbritanniens inofficiella ”matminister” också. Nästa år blir Jamie och hans hustru, tidigare fotomodellen Juliette ”Jools” Norton, föräldrar för tredje gången.Men pappa Oliver slår inte av på takten. Han vill frälsa engelska folket från skräpmat och dåliga matvanor.

Just nu är han aktuell hemma i England med tv-serien ”Jamie’s Ministry of Food” där han tagit sig an den lilla staden Rotherham i södra Yorkshire där mammorna smyger in hamburgare och pommes frites till eleverna på lunchen.Invånarna rasar mot Jamie som de tycker förlöjligat stadens invånare och framställt dem som en samling idioter.– Han har valt ut dem som har det sämst, de som vill vara med i tv, för att skapa debatt, skriver lokaltidningen i Rotherham.Men Jamie har politiska ambitioner. Han vill lära engelsmännen att laga mat och blir förtvivlad när han möter mammor som inte ens vet hur man skalar en morot.

Började i pappans kök

Själv fick han börja jobba i köket i pappans pub The Cricketers. – Många tror att jag är en bortskämd unge som fick allt. Jag tjänade mina egna pengar, tidigt. Farsan fick kämpa för att få ihop ekonomin och gav mig aldrig något extra. 2002 ville Jamie utnyttja sitt kändisskap med ett mer socialt engagerat matprojekt. Så föddes dokusåpan ”Jamie’s kitchen” där 15 arbetslösa, mer eller mindre utslagna, ungdomar fick lära sig att bli gourmetkockar. Ur Jamies skola skapades populära krogkedjan ”Fifteen” (efter antalet elever). Uppbackad av Storbritanniens tidigare premiärminister Tony Blair hittade Jamie en ny nisch: att förbättra den usla, brittiska skolmaten. 2005 lanserades dokumentärserien ”Jamie’s School Dinners”, resultatet blev att regeringen investerade fyra miljarder kronor på att förbättra skolmaten.Nu är han på väg att bli en slags inofficiell ”matminister”. Bättre och sundare mat till folket, är hans motto.Snart blir Jamie trebarnspappa. ”Jools” beräknas föda våren 2009 och Jamie säger att han hoppas på en pojke för att skapa balans i ett hem där kvinnorna dominerar (paret har två döttrar).

"Krävs en fru som jag"”Jools” anser att bakom varje framgångsrik man finns en hemmafru.– Det låter kanske gammaldags, men är du en man som Jamie krävs en fru som jag. Jag finns i bakgrunden och ser till att barnen kommer i säng och att alla är lyckliga. – Även om jag kan fantisera om att gå ut med andra, snyggare, längre och hunkigare män vet jag att Jamie ändå är bättre än alla andra. Han är kolugn, oroar sig aldrig, ingenting är problem för honom. Om jag skulle irra bort mig i djungeln vet jag att han kommer och räddar mig. Jamie är en riktig man.”Jamie är en riktig man, han oroar sig aldrig, han är kolugn, ingenting är problem för honom”

SKÖTER HEMMET.

Jools Oliver med döttrarna Poppy Honey och Daisy Boo. Paret väntar sitt tredje barn till våren.

Källa http://www.alltommat.se/nyheter/1.12411

Inga kommentarer: