torsdag 23 oktober 2008

4 år – och datanörd

Denna artikel kan man läsa i dag på aftonbladet.se och jag vet inte hur jag ställer mig till detta, jag jobbar i en skolan där våra 6 åringar använder sig av datorn i olika sammanhang och vår egna lilla 5 åring Amanda har haft dator i två år fast vi har valt att köpa olika dataprogram till henne men vi ger henne inte tillgång till nätet men jag kan tycka att detär bra inom vissa gränser så jag kommer säkert ge Viktor som idag är 17 månader uppkoppling tidigare än Amanda.

Hur tänker ni?

Här har ni hela artikeln

David surfar på egen hand Han kan inte läsa.
Inte skriva.

Men David Rundkvist, 4, är en hejare på att surfa.
Varannan femåring – och mer än var fjärde fyraåring – kan surfa på internet.
Det visar en ny undersökning.

– Det har gått väldigt snabbt nedåt i åldrarna. Snart kommer varannan treåring sitta vid datorn, säger Olle Findahl, forskningsledare på World Internet Institute, som ligger bakom undersökningen.
Leigh Rundkvist, 41, är inte förvånad över resultatet. Vid hennes köksbord sitter två
dataexperter, storlek mindre.

– Ingenting med datorn är svårt, säger David, 4.
Brorsan tittar på – David började sitta vid datorn när han var knappt tre, och hans lillebror Marcus som är 2,5 brukar sitta bredvid nu och titta på, säger Leigh Rundkvist.
Under Davids första år som cybernörd kunde hans mamma slappna av och låta honom leka i fred. Men nu, efter att han har upptäckt Thomas Tågets hemsida, får Leigh
vara mer på vakt.

”Måste vara i närheten” – De har länkar till Youtube där, och då känner jag att jag måste vara i närheten. Där kan man hamna var som helst, snabbt, säger hon.

David tipsar om sina egna favoriter
1 www.sr.se/barn/spel/
– De har jättemycket kul saker, säger David och klickar direkt in på spelet ”Huller om buller”.
– Här finns det en bajs som är jättekul, säger han.

2 http://atv.disney.go.com/playhouse/games/index.html
David går direkt till ”All shows” och visar först favoriten ”Can you teach my alligator manners”, och går sen vidare till ”Bunny town”.
– Alligatorn har roliga filmer och kaninen kan man byta färg på, säger han.

3 http://www.thomasandfriends.com/uk/index.asp
– Jag tycker om tågfilmerna med Thomas Tåget, säger David.

4 http://www.sr.se/barn/julkalendern04/hjartats_hjalte.stm – Här måste ubåten passa sig, för bakterierna blir arga, säger David.

Använder du internet?
Leo, 3 år:
– Ja, säger Leo.
– Han leker nästan ingenting med leksaker längre, utan är mest inne på till exempel ”spela.se”, berättar mamma.

Love, 4 år:
– Ja. På lego.com, säger Love.

Nils, 6 år:
– Ja, på svt.se/barn och på ur.se, säger Nils.

Astrid, 4 år:
– Nej, säger Astrid.
– Vi har medvetet väntat med att lära henne datorn, säger pappa.

Alexander, 5 år:
– Ja. Jag har en leksaksdator och ibland lånar jag mammas dator och tittar på Bolibompasidan, säger Alexander.

Källa http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article3600936.ab

Inga kommentarer: