torsdag 16 oktober 2008

Att det är så illa trodde jag inte


Idag fick jag min medicin.
Och jag mår verkligen dåligt över att ha läsa om dessa mediciner:Jag måste verkligen ligga risigt till.

Simvastatin
Läs mer om medicinen här:

Vad används Simvastatin Actavis för?

Simvastatin Actavis används för behandling av förhöjda nivåer av kolesterol och andra fetter (triglycerider) i blodet samt för att motverka uppkomst av hjärtinfarkt och kärlkramp, när kolesterolsänkande diet, fysisk träning och viktminskning inte är tillräckligt.

Trombyl

Läs mer om medicinen här:

Vad används läkemedlet för?

Trombyl används av patienter som har svår kärlkramp i hjärtat (instabil angina pectoris) eller som tidigare har drabbats av hjärt- eller hjärninfarkt (stroke). Trombyl bidrar till att minska risken för återfall i ny infarkt, genom att förhindra att proppar bildas i hjärtats och hjärnans blodkärl.

Jag vet att min Mamma fick en stroke och att jag nu som även jag kan få Stroke om jag inte vänder detta skrämmer mig.

Stroke orsakas av:

Blodpropp som kommer från hjärtat eller halsens pulsåder. Proppen täpper till blodcirkulationen i ett område i hjärnan. En propp från hjärtat beror oftast på en störning i hjärtrytmen, ett så kallat förmaksflimmer. Blodproppar från halspulsådrorna orsakas oftast av åderförkalkningsförändringar i dessa kärl.


Inga kommentarer: