lördag 6 september 2008

Kapitel 11 Motivation

Övning ”
Motivationsövning,
Kontrakt med mig själv,
Självcoachande frågor”

Ett villkor för motivation är att du känner att det du gör är meningsfullt. Detta gäller både i
privat och på ditt arbete.

Den inre motivationen finns inom oss själva, den innebär att man känner sig nöjd med den man är och man aldrig kommer att bli besviken på vad man presterar.

För att ta reda på hur det ser ut för dig och din inre motivation kan du försöka svara på de
frågor som jag har ställt upp nedan.

1). Ge exempel på personer som du anser är motiverade.
Min Fru Maria,Mia Törnblom Författaren till Självkänsla Nu ,Min svärfar.

2). Hur känns det när du är motiverad?
Glädje, Harmoni, inspirerad, Nöjd.

3).Hur känns det när du inte är motiverad?
Grinig, Tänker bara dåliga tankar.

4).Finns det människor som du blir motiverad av?
Min fru, Min svärfar,Mia Törnblom.

5).Vad tror du skulle hända om du utvecklas din inre motivation?
Inre harmoni, Glädje, Inspiration,Ökad lust.

6).Finns det något negativt med att utvecklas inre motivation?
Nej inte så som jag ser det.

7).Vad händer med dig när du träffar någon som är motiverad?
Bli inspirerad .

8).Vid vilka tillfälle har du varit mest motiverad i ditt arbete?
När jag jobbade som IT-lärare/IT tekniker.

9).Vid vilka tillfällen har du varit mest motiverad i dina relaktion.
När jag träffade min nuvarande fru

10).Vid vilka tillfällen har du varit som mest motiverad?
När jag träffade min fru, När jag var lärare i IT, Som idrottslärare/Ledare.

11).Vad motiverar dig idag när det gäller ditt arbetet?
Inget.

12).Vad motiverar dig idag när det gäller dina personliga relationer?
Min fru, Umgås med nära och kära.

13). Finns det någon som du skulle kunna ta hjälp eller råd av för att utveckla din inre
motivation.
Mia Törnblom, Min fru

14).Vad skulle själv kunna göra för att utveckla din inre motivation?
Lära mig om personlig utveckling.

Kontrakt med mig själv
Ibland kan planer och drömmar kännas levande om man skriver ett kontrakt med sig själv. Detta kan utformas som nedan.
Kontrakt med mig själv

Tre saker som jag lovar mig själv att jag skall göra inom ett år:
1.Få bättre självskänsla & Självförtroende
2.Gå ner i vikt och må bättre
3.Komma ut i arbetslivet.

Dessa tre egenskaper tänker jag utveckla inom ett år:
1. Kontrollera min ilska
2. Tänka mer på mig själv,
3. Leva här och nu.

Tre roliga saker jag vill ska inträffa i mitt liv inom ett år:
1.Börja jobba
2.Bli idrottsledare
3.Utveckla mig själv

Så skulle jag vilja ha det på jobbet (får gärna vara helt orealistiskt):
Bli uppskattad för den jag är och att få arbeta som IT-lärare eller som Idrottslärare.

Om jag vore min chef skulle jag (när det gäller mig själv):
Skicka mig på utbildning.

Detta tar för mycket av min tid och det tänker jag ändra på:
1.Barn
2.Relations problem
3.Negativa tankar

Detta vill jag ägna mer tid åt:
1.Att träna
2.Mina barn
3.Ensamtid med min fru.

Detta vill jag lära mig mer om:
1.Engelska
2.Mer om IT
3.Näringslära
4.Ledarskap
5.Phostoshop
6.Webbdesign
7.Matlagning
8.Inredning

”Måste” som jag tänker sluta med:
1.Sluta upp med negativa tankar
2.Att fastna i tankar
3.Att inte tänka bara på andra.

Namn:Ronny Datum 20080906

Självcoachande frågor
Ibland fastnad vi i ett tröstlöst ältande av olika beslut, exempelvis sådant som gäller
funderingar som att byta jobb, börjar träna eller liknande. Här är en självcoachande övning som
jag fått av ledarskapscoachen Åsa Lundqvist Coey.

Självcoachande frågor
1. Vad är ditt behov?
Att få ökad kunskaper om mig själv.
Ditt problem?
Har så dåligt självkänsla och självförtroende, Ilska.
Din frågeställning eller ditt mål?
Mitt mål är att må bättre.
Vad vill du fokusera på?
Personligutveckling
Vad vill du ha med dig i bagaget?
Kunskap.
Vill du ha idéer,
Självklart vill jag ha en ryggsäck med många ideér.
Alternativa synsätt.
Kunna hantera olika sitvationer på olika sätt.
En bättre känsla eller något annat?
Ökat självkänsla och självförtroende.

2. Om det skulle vara så att detta som du vill ha eller behöver redan fanns – om frågan redan
besvarad, om målet redan var uppfyllt – hur skulle då situationen vara? Alltså, hur ser den
ideala situationen ut?
Jag skulle må så mycket bättre och ha en bättre livskvalitet.

3. När vill du att det ska vara så?
NU

4. Vem/vilka har kontroll över situationen?
Jag själv.

5. Vad skulle kunna vara ett delmål eller steg på vägen?
Att få mera kunskaper om hur jag skulle kunna hantera mina sitvuationer dvs ett verktyg.

6. Vad är det som gör detta till ett mål för dig?
För att jag mår så dåligt och om jag inte skall gå under sä är detta ett måste mål för mig.

7. Hur ser någon annan som är inblandad på det?
Vem av er är mest positivt inställd?Min fru är den personen som är mest positivt inställd på att detta klara jag av.

8. Om du redan har prövat, vilken effekt har det haft?
Nej, det har jag inte gjort än.

9. Vilka andra möjligheter har du?
Jag har inga andra möjligheter, Leva ensam?

10. Vad har du ytterligare för möjligheter?
Ringa Mia Törnblom.

11. Vad finns det mer du kan göra?
Gå hos min psykolog, gå i terapi grupper.

12. Skriv ner tre saker till som du kan göra!
1.Prata med min psykolog.
2.Öka min fysika hälsa som gör att min psykiska hälsa blir bättre.
3.Kämpa och åter kämpa, aldrig ge upp, hur jobbigt det än är.

13. Vad är det du har som du inte använder dig av?
Min kunskap.

14. Om du hade obegränsade resurser - tid, pengar etc. – vad skulle du göra då? Ta en parameter i taget.
Hyrt Mia törnblom på heltid.

15. Om du hade ett trollspö, vad skulle du då göra?
Trolla bort mitt onda.

16. Vad håller dig tillbaka, vad hindrar dig från att göra mer?
Jag själv.

17. Om någon, död eller levande, skulle ge dig råd eller stöd, vem skulle det vara?
Min Mamma och Pappa.

18. Vad skulle han/hon då säga?
Ge inte upp kämpa vidare.

19. Om du hade en god vän som hade samma frågeställning eller problem som du har nu, vilket råd skulle du då ge honom eller henne?
Ge inte upp, Läs Mia Törnbloms böcker och gör hennes övningar.

20. Vem eller vad kan hindrar dig från att ta steget?
Mig själv.

21. Vem/vilka behöver få kännedom om dina planer?
Min fru, Min psykolog, mina barn.

22. Vilket stöd eller support behöver du och från vem?
Min fru.

23. När kontaktar du din support?
Ständigt.

24. Hur fast besluten är du att på en skala från 1-10 verkligen genomföra det som överkommits
nu?
10.

25. Vad hindrar dig från att ta 10 poäng?
Mig själv.

26. Vad kan du göra för att ändra eller öka din beslutsamhet så att den kommer närmare 10?Kämpa och åter kämpa

4 kommentarer:

Marita sa...

Är det något speciellt program man måste ha för att kunna lägga in rörliga bilder?

Ronny Forsslöw sa...

Var skall bilderna finnas?

Marita sa...

På min blogg hade jag tänkt.
Om jag hittar en rörlig bild så blir den fast på bloggen.

Anonym sa...

Låter ju kanon det här tycker jag! Stort lycka till!

Jag håller också på mycket med självutveckling och har stallt mig många av frågorna ovan.