onsdag 10 september 2008

Jag är bra-boken" Onsdagen den 10 Sebtember

Dagens "Jag är bra-boken"

Bra:
1.Att jag är unik.
2.Att jag åkte med Pelle till kansliet & team sportia.
3.Att kan fixa datorer.

Tack:
1.För att jag klarade av att gå till läkaren utan få ångest.
2.För att jag för hålla på med idrott.
3.För att jag tog mig tid att åka bort några timmar idag.

Hjälp:
1.Att åka och lämna min remis.
2.Att flytta om i Viktors rum.
3.Att vara positiv.

Morondagens tanke ord:
Förverkliga dina drömmar så att du får plats med nya.

Morgondagens visdomsord:
Inget ont som inte har något gott med sig.

Morondagens slang:
Knas/Generalknas = Fel/Jättefel

Dagens Motion:
Promenad
0 steg
0 Km
Sammanlagd denna vecka
0 steg
0 Km

Morondagens middags tips:

Festgratäng
5-6 portioner, Tillagningstid min
Ingredienser
700 g köttfärs
2 msk smör eller margarin
1 burk krossade tomater
1 stor purjolök
200 g rökt skinka
1 stor burk skivade champinjoner
3 tsk salt
1/2 tsk nymalen svartpeppar
10 stora potatisar
3 dl riven ost
3 dl grädde

Tillagning

Här måste man välja en mjölig potatissort precis som till Janssons frestelse.Det är retsamt med stenhårda potatisslantar som envisas med att vara "al dente" trots dubbel tid i ugnen.
Ugnstemperatur: 200°
Bryn köttfärsen i smör.Mosa med en gaffel så att köttfärsen blir grynig.Häll på de krossade tomaterna och låt koka några minuter.Krydda med 1 tsk salt och 1/2 tsk peppar.Bryn purjolöken, skinktärningarna och champinjonerna.Skala därefter potatisarna och skär dem i centimetertjocka skivor.Lägg en tredjedel av potatisen i botten av en stor form (ca 30x40 cm).Salta på varje potatislager.Slå på hälften av köttsås och purjoblandning.Täck med de sista potatisskivorna. Strö på riven ost och häll på grädden.Ställ formen täckt med alfolie i ugn i 30 minuter.Ta bort folien och låt gratängen stå ytterligare 20-30 minuter. Servera med sallad.

Dagens roliga historia:

- Vad heter du lille vän?
- Tom.
- Är det efter pappa?
- Nej, efter hans plånbok.

Inga kommentarer: