söndag 14 september 2008

"Jag är bra-boken" Söndagen den 14 September

Dagens "Jag är bra-boken"

Bra:
1.Att jag är kärleksfull.
2.Att jag är händig.
3.Att jag Ambitiös.

Tack:
1.För att jag kan lära mig nya saker.
2.För att jag vågar stå på egna ben.
3.För att jag kan välja hur jag mår.

Hjälp:
1.Att mig att klara morgondagen.
2.Mig att ta rätt beslut.
3.Mig att veta vad jag vill.

Morondagens tanke ord:
Be någon om hjälp idag.

Morgondagens visdomsord:
Bekymra dig inte över gamla problem. Det kommer snart nya

Morondagens slang:
Vurre = Varmkorv

Dagens Motion:
Promenad
0 steg
0 Km
Sammanlagd denna vecka
0 steg
0 Km

Morondagens middags tips:

Gratinerade Fiskfiléer
4 portioner Tillagningstid min
Ingredienser
4 torskfiléer ca 600 g
1 dl torrt vitt vin
80 g skivade champinjoner
1 finhackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
2 urkärnade och skalade tomater
potatismos för 4 personer4 äggulor
4 pocherade Kronägg
80 g riven Emmenthaler ost
40 g smör
40 g mjöl
1/2 l mjölk
6 msk Ejderns kaviar
1/2 tsk salt
peppar efter smak

Gör så här

1. Börja göra Béchamelsåsen.
2. Smält smöret och tillsätt mjölet.
3. Blanda väl och häll på mjölk, salta och peppra.
4. Rör om ordentligt tills såsen kokat upp, låt den sedan sjuda sakta tills den fått önskad konsistens.
5. Rör därefter i kaviaren. Bryn därefter champinjoner, lök och vitlök i smör.Hacka och rör ner tomaterna.
6. Ta kastrullen av värmen. Spritsa moset längs kanterna i en ugnsfast form.
7. Lägg fisken i en rostfri kastrull och slå på vinet. Häll på vattnet så att det täcker fisken och pochera i ca 2 minuter.
8. Arrangera grönsaksblandningen och fiskfiléerna med ett pocherat ägg ovanpåvarje i formen.
9. Slå på Bèchamelsås och strö över riven Emmenthaler.
10. Gratinera på övervärme i 275 grader tills potatismoset fått vacker färg.

Dagens roliga historia:
En cowboy och hans häst satt och spelade kort. Plötsligt började hästen äta på korten.
- Varför äter du på korten?
- Det är klöver.

Alla barnen-vitsar:
Alla barnen gräver i sanden, utom Carina, för hon hittade en mina.

Inga kommentarer: