måndag 15 september 2008

"Jag är bra-boken" Måndagen den 15 September

Dagens "Jag är bra-boken"

Bra:
1.Att jag var lugn idag.
2.Att jag bara hade mystid med kidsen
3.Att inte gjorde av med några pengar.

Tack:
1.För att jag har börjat med frontpage läxan.
2.För att jag har börjat med photoshop läxan.
3.För att jag fick umgås med mina barn.

Hjälp:
1.Att mig att klara morgondagen.
2.Att åka på möte på kvällen.
3.Att jag inte får städångest.

Morondagens tanke ord:
Vi kan inte välja allt som händer i vårt liv, men vi kan styra över hurvi vill hantera och känna inför det som händer.

Morgondagens visdomsord:
Ju större motstånd vi stöter på, desto mer energi utvecklar vi för att ta oss igenom.

Morondagens slang:
Lopplåda = Säng

Dagens Motion:
Promenad
0 steg
0 Km
Sammanlagd denna vecka
0 steg
0 Km

Morondagens middags tips:

Krämig potatis- och purjolökssoppa
Ingredienser 4 port
4 potatisar
2 purjolökar
smör
1 tsk rosmarin
1/2 tsk dragon
2 tsk körvel
2 grönsaksbuljongtärningar
5 dl vatten
5 dl mjölk
2 dl crème fraiche
1 dl finhackad persilja
salt och peppar

Gör så här
Skala och skiva potatisen. Strimla purjolöken. Fräs purjolöken i smör i en kastrull. Tillsätt potatis, rosmarin, dragon, körvel, buljongtärningar och vatten. Låt soppan koka ca 15 min. Vispa eller mixa sönder grönsakerna. Häll i mjölken och hälften av crème fraichen. Låt soppan koka upp. Strö över persiljan och smaksätt med salt och peppar. Servera soppan med bröd, en klick crème fraiche och gärna färska örter. Variation: Byt ut hälften av potatisen mot 2 morötter.

Dagens roliga historia:
- Varför stoppar norrmännen p-piller i näsan?
- Dom vill inte ha snorungar.

Alla barnen-vitsar:
Alla barnen tycker om att gå på hockey, utom Chuck, för det är han som är puck.

Inga kommentarer: