tisdag 16 september 2008

"Jag är bra-boken" Tisdagen den 16 September

Dagens "Jag är bra-boken"

Bra:
1.Att jag var lugn idag.
2.Att jag bara hade mystid med kidsen
3.Att jag inte hatar mig själv.

Tack:
1.För att jag klar med photoshop läxan.
2.För att jag var lugn trots skolk från skolan.
3.För att jag fick umgås med mina barn.

Hjälp:
1.Att mig att klara morgondagen.
2.Att gör något kul tillsammans med min fru.
3.Att jag kan göra om bonussonens rum som ser f... ut.

Morondagens tanke ord:
Försök idag att komma på något bra om en person som du irriterar dig på.
(Denna kommer min fru gilla)

Morgondagens visdomsord:
När en man skyller sitt misslyckande på andra är det en god idé att
ge andra äran av hans framgångar.

Morondagens slang:
Tji trassel på luskulan = Flintskallig

Dagens Motion:
Promenad
0 steg
0 Km
Sammanlagd denna vecka
0 steg
0 Km

Morondagens middags tips:
Gnocchi med köttfärssås
Ingredienser ca 4 port.:
Ca 250 g gnocchi (eller annan pasta)
Köttfärssås:
1 burk/paket krossade tomater
300 g nötfärs
2-3 msk margarin eller smör
1 hackad gul lök
1/2-1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
2-3 tsk honungsdijonsenap (eller vanlig svensk, stark senap)
1-2 pressade vitlöksklyftor
2-3 tsk HP-sås (eller Worcestersås)
8-10 svarta oliver, t.ex. calamataoliver med kärnor
1/2-1 tsk salt
2-3 krm mald svartpepparAtt strö över:hackad persilja och basilikagrovt riven parmesanost

Så här gör du:
Sätt vatten till pasta på kokning. Häll pastan i det kokande vattnet och beräkna koktiden enligt råd på pastapaketet.
Häll krosstomaterna i en (helst) plastbelagd kastrull. Bryn nötfärsen i matfett i en stekpanna
och rör ner den brynta färsen i tomatkastrullen.Fräs den hackade löken lätt i matfett i stekpannan och blanda lökhacket i tomatkastrullen.
Häll på lite vatten och lägg i buljongtärningen.Låt det hela sakta sjuda under lock en stund. Tillsätt senap, vitlök, HP- eller Worcestersås. Smaka till sist av med salt och peppar och lägg i en näve svarta oliver.Häll pastan i en sil och skaka av kokvattnet. Lägg upp den i en stor skål, rör i lite margarin eller smör och lägg på ett lock.
Hetta upp köttfärssåsen och servera den med pastan och den rivna osten.
Eller häll den heta såsen över gnocchi-snäckorna.
Strö över hackat grönt.

Dagens roliga historia:
- Varför ser du så ledsen ut?- Jo, för att min fru ska resa bort.- För det behöver du väl inte se så ledsen ut?- Annars åker hon inte.

Alla barnen-vitsar:
Alla barnen arbetar och sliter, utom Bob, för han har inte nå't jobb.

1 kommentar:

Maria sa...

Det finns något gott hos alla männsikor ;-)