onsdag 10 september 2008

Remiss

Idag var jag hos min husläkare och fick en remiss till Söderlogopederna så nu har jag en plats i turlistan upp till 3 månader men har jag väntat så här länge så väntar jag med glädje att få komma ditt lagom till julen. Ska bli så skönt att ta reda på om jag har läs/skrivsvårigheter eller inte.

Hur går en utredning till

Testningen tar oftast mellan 3 och 6 timmar vid ett eller flera tillfällen. Därefter analyseras och sammanställs resultatet i ett utlåtande/intyg och eventuell diagnos sätts. I samband med utredning erbjuds alltid ett återbesök för genomgång av utlåtandet.
Dyslexi/Läs- och skrivsvårigheter

Dyslexi

Både barn/ungdomar och vuxna kan ha läs- och skrivsvårigheter, dyslexi. Dyslexi är ofta ärftligt. Att läsa och skriva är i högsta grad språkliga förmågor.

Logopeden har genom sina kunskaper om språket och om de färdigheter som anses vara en förutsättning för en normal läs- och skrivutveckling, möjlighet att särskilja olika typer av läs- och skrivsvårigeter och diagnostisera dessa. Detta kan även ske i samarbete med psykolog och specialpedagog.

Logopeden kan hjälpa till att ta fram ett lämpligt individuellt anpassat träningsprogram för personer med dyslexi.

Inga kommentarer: