måndag 15 september 2008

Två medaljer i Paralympics idag 11 hitills

Ny medalj för Anders Olsson

Anders Olssons framgångar fortsätter i bassängen i Peking. På måndagen simmade han hem ett brons på 50 meter fritt, hans tredje medalj i årets Paralympics.

-Det är väl godkänt, säger Olsson och skrattar.

Anders Olsson hade ett givet mål inför Paralympics, han skulle vinna guldet på 400 meter fritt, resten skulle vara en bonus. När han kommer hem till Sverige på fredag gör han det med två guld och ett brons. Bronset tog han vid måndagens tävlingar på 50 meter fritt där han simmade in drygt en sekund bakom segrande kinesen Xu Qing som satte nytt världsrekord med 29,78 och blev den förste att underskrida drömgränsen 30 sekunder.

-Jag är nöjd, jag kände att jag var helt tömd på krafter efter guldet på 400 meter men när jag hade fjärde bästa tid efter tre kineser i försöket fick jag nya krafter. Jag tänkte att det ska inte få stå tre kineser på pallen, där ska jag in. Och det lyckades ju, säger Olsson som nu kan få lite välbehövlig vila för sin onda axel.

-Det är en muskel som håller på att gå av i axeln så den måste opereras. Jag hoppas att det finns någon tid inbokad redan nu för operation.

På fredag åker hela den svenska truppen hem tillsammans så Olsson har några dagar på sig att åka runt i Peking som en vanlig turist. Tiden hittills i Peking har han nästan enbart tillbringat i bassängen och i byn där de aktiva bor.

-Vi ska åka runt och titta lite på muren och sånt. Det blir väl lite shopping också. Jag har varit på det där Silk Market och handlat, det var en del folk där kan man säga, säger Olsson som berättar att det blir ett stillsamt firande:

-Jag vet inte vad som händer men jag hoppas att jag ska kunna träffa min familj. Då ska vi gå ut och äta lite.

Det var nära en svensk medalj även bland damerna på 50 meter. Blott 17-åriga Jennie Ekström simmade in som fyra, bara 46 hundradelar efter brasilianskan Edenia Garcia som kom trea. Christoffer Lindhe tävlade också på 50 meter fritt under måndagen. Han kom sexa och infriade därmed sitt mål inför spelen att nå final på alla distanser han ställde upp. Både på 100 och 200 meter fritt kom Lindhe fyra, en rejäl framgång för 19-åringen som bara har tävlat i ett år som funktionshindrad.

Svenskt tennissilver i dubbel

Peter Wikström i par med Stefan Olsson förlorade dubbelfinalen mot ett franskt par i rullstolstennis.

Franska paret Michael Jeremiasz och Stephane Houdet vann första set redan i går med 6-1. Sedan avbröts matchen på grund av regn.

När spelet återupptogs i dag bjöd svenskarna på betydligt bättre motstånd.

Andra set gick till tiebreak och där vann fransmännen med 7-5.

Silvret blev den elfte svenska medaljen i paralympics.

Inga kommentarer: