tisdag 2 september 2008

Jag är bra-boken Tisdag den 2 Sebtember

Dagens "Jag är bra-boken"

Bra:
1.Att jag gick en lång promenad.
2.Att jag kunde släppa min ångest att det inte var städat hemma när jag var ute i dag.
3.Att jag var hos polisen och ställde en del frågor utan att vända vid dörren.

Tack:
1.För att jag älskar min fru så enorm mycket.
2.Tack för att jag inte tappade kontrollen över min ångest
3.Tack för att jag för möjligheten att gå distanskurserna nu i höst.

Hjälp:
1.Mig att känna mig motiverad att gå på en promenad.
2.Mig att tycka jag är härlig.
3.Mig att sluta irritera mig på XXXXXXXXXXXXX

Morondagens tanke ord:
öva idag på att bli bättre på att ta hand om dig själv.

Morgondagens visdomsord:
Hemma är inte där du bor utan där man förstår dig.

Morondagens slang:
Apoteket Röda Näsan = Systembolaget

Dagens Motion:
Promenad
11260 steg 11.93 Km
Sammanlagd
26368 Steg 27.93 Km

Morondagens middags tips:

Forsslöw´s Köttfärssås
4 portioner, Tillagningstid min
Ingredienser
1 - 2 st normalstora gula lökar
250 gr malet nötkött eller blandfärs
1 burk krossade tomater c:a 400 gram
2 msk smör eller margarin
½ tsk salt, vitpeppar
½ tsk basilika
½ tsk oregano
½ tsk paprika pulver
ev lite vitlök
vatten c:a 2 dl

Tillagning
Skala löken och hacka den så fint som möjligt. Lägg i matfett i en varm stekpanna.När fettet har smält så lägger du i löken och färsen. Bryn tills du har fått en fin brun färg.( c:a 4 - 4½ minut ) Häll över färsen och löken i en kastrull. Tillsätt dom krossade tomaterna och kryddorna. Vill Du förhöja smaken tillsätt mer kryddor. Slå på vattnet och låt koka i c:a 15 - 25 minuter under omrörning.
Vill du ha en starkare köttfärssås?
Tillsätt gärna:
lite mera vitlök
lite soja
lite svart peppar
lite cayenne peppar
lite tabasco
I princip kan man ha vilka kryddor som helst i en köttfärssås.Prova och ta lite av varje i ditt kryddskåp så får du se hur gott det kan bli.

Inga kommentarer: