fredag 5 december 2008

Godmorgon

Alla glada bloggare då är det fredagen den 5 December och sven har namnsdag, just det namnsdag i går var det barbro och så min underbara fru hade namnsdag men det hade jag glömt grattis i efterskott älskling.

Grattis Jonathan på din 14 årsdag (Evelinas bror) vi önskar dig en underbar födelsedag med många härliga presenter.

Idag blir det en Leila dag dvs bakning tillGlögg provningen i morgon som ska bli en ny tradition hos oss, vi skall baka Pepparkakscheesecake, Glöggkladdkaka så dagens tema är BAKNING, receptet finns längre ner i inlägget :-)

Idag skal vi också åka till Ikea samt Ica maxi och inhandla en plastgran själv skulle jag vilja åka till rusta och köpa en rosa eller blå gran skulle vara häftigt och men blickade lampor i coolt, sedan blir att skriva färdig våra julkort och så måste vi till gröna lyktan ;-)

Nu skall jag läsa min vaforit bloggar vi hörs

Bakverk för glöggfest

Glöggkladdkaka 

(10 bitar)
Ingredienser:

200 g smör
200 g mörk blockchoklad
4 ägg
2,5 dl socker
2 dl vetemjöl
3 msk vinglögg
ev. florsocker

Tillvägagångssätt:

Sätt ugnen på 200°.Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i små bitar.
 Lägg chokladen i smöret och rör tills den smälter.Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner smörblandningen, mjölet och glöggen.
Häll smeten i en smord och bröad form, 
gärna med löstagbar kant (23 cm i diameter). 
Grädda kakan i nedre delen av ugnen, 25-30 minuter.
Den ska fortfarande vara lös i mitten.Låt kakan kallna.
 Sikta ev. över lite florsocker. 
Servera med vispad grädde. 

Pepparkakscheesecake

Tillagningstid: ca 50 minuter
Ingredienser

Beräknat för 8 portioner

Botten: 
100 g  pepparkakor 
50 g  smör  

Fyllning: 
3 st  ägg 
1 1/2 dl  strösocker 
2 burk(ar)  kesella, (10% á 250 g) 
1   citron, det rivna skalet 
  
Garnering: 
1   apelsin 
1 dl  vatten 
1/2 dl  strösocker  
   
 Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smula pepparkakorna i en matberedare. Smält smöret och tillsätt det.
 Tryck ut och platta till smulorna i en form med löstagbar kant (24 cm i diameter), 
gärna med bakplåtspapper i botten. Grädda mitt i ugnen i 5-10 minuter
3. Vispa ner sockret i äggen, tillsätt kesella och citronskalen. Rör samman.
 Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30-35 min tills smeten stannat.
 
4. Strimla skalet från apelsinen och koka det i socker och vatten 5-10 min utan lock 
tills det blir en simmig lag. Lyft upp skalstrimlorna och garnera den avsvalnade 
cheescaken.

Vad tror ni om den här kakan ? Jag tycker den verkar jättesmarrig :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon älskling !

Idag har vi massor att göra och det ska bli spännande att ha en Leiladag med dig :-)

Puss och kram !

Marita sa...

Verkar vara goda recept. Glöggkladdkakan liknar nästan exakt en konfektkladdkaka(lyxvariant) som jag gör vid kalas ibland. Ingen lågkalorikaka, men mycket god:)Min svägerska fick receptet men det blev inte samma kaka för hon hade den inne för länge, så det blev en vanlig chokladkaka.Så var noga med tiden, annars mister den sin kladdighet.
Jag gräddar exakt 12 min i en 21 cm form.Bakas senast kvällen före.Hoppas ni får en trevlig och lyckad morgondag.//