lördag 22 november 2008

Lussebullar med fullkorn

Idag bakade min underbara fru Lussebullar med fullkorn och det var en smakupplevelse jätte goda så goda att ni skall få vinnar recept. Du är bäst Maria min underbara fru

Lika goda som mellanmål som till lucia!
 
 Ingredienser
 35 st
 100 g smör
 5 dl mjölk
 50 g jäst för söta degar
 250 g Arla Köket Kesella kvarg lätt
 2 påsar saffran, ca 1 g
 1 1/2 dl råsocker
 1/2 tsk salt
 15 – 16 dl kärnvetemjöl med fullkorn
 2 dl russin
 1 ägg
 Gör så här
 Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Smula jästen i en bunke. Häll
 över degspadet. Rör om tills jästen löser sig. Blanda ner kvarg, saffran, socker och salt.
 Blanda mjölet med russinen och tillsätt det. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs
 under bakduk ca 15 min.
 Ta upp degen på mjölat bakbord och forma den till 35 kusar eller bullar. Lägg dem på plåtar med
 bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla med uppvispat ägg.
 Grädda i mitten av ugnen 5 – 7 min. Låt kallna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: