söndag 30 november 2008

Godmorgon alla glada bloggare

Oj vilken natt, vi gick i säng vid två och sedan har jag vaknat till och från min hand och arm värker så j.... mycket och jag som skall ta hand om Viktor hur ska detta gå?

Idag är det den första advent och vi skall tända det första ljuset av fyra varför fira vi advent?

Advent

Ordet advent kommer från latinet och betyder ankomst. Advent firas i Sverige under tiden från 
fjärde söndagen före jul och alla söndagar fram till julafton.
Med första söndagen i advent inleds det kristna kyrkoåret. I det gamla bondesamhället var den 
första söndagen inte någon särskilt markerad dag, medan den numera firas som en extra högtid. 
Vid gudstjänsterna denna dag är kyrkorna för det mesta välfyllda och man sjunger psalmer som 
"Bereden väg för Herran" och "Hosianna" och överallt är levande ljus tända. Den här dagen är en av våra största kyrkogångsdagar.
Advent har firats sedan 400-talet som en förberedelse för julen. Vår adventsljusstake med sina 
fyra ljus har sitt ursprung i 1890-talet.
Efter tysk förebild kom adventskalendern till Sverige på 1930-talet. Den första svenska adventskalendern gavs ut 1934 av Sveriges Flickors Scoutförbund. Tecknare var Aina Stenbeck- MasOlle.
Den numera mest spridda varianten av adventskalender är Radiohjälpens. Radion började att sända adventskalenderprogram 1956 och 1960 följde TV efter, numera kallas den inte längre för adventskalender utan för julkalender.

Första advent infaller i år den 30 november. Du kan väl de olika verserna som läses vid varje 
advent?


Vad händer i dag?
Vi kommer att fortsätta att pynta men bara ta det lugn, jag kommer som vanligt spela Travian för jag är nu fast sedan skall jag bara göra små ändringar på hemsidan som skall släppas  i morgon.


3 kommentarer:

Marita sa...

Godmorgon!
Vila armen och gå till Dr om du har sån värk. får väl köra pekfingervalsen med en hand. Tar du Ipren + alvedon?
Ha det bra o ta det lugnt.//

Anonym sa...

Hej älskling !

Jag önskar dig en lugn och fin första advent !
Älskar dig !

Puss och kram din fru

Anonym sa...

Det fixar du,maria ska ju bara jobba två dagar.

ha det bra.