måndag 17 november 2008

Brommapojkarna är tillbaka


Grattis BP välkommen till Söderstation 2009

LJUNGSKILE. Philip Haglund hade sett scenariot framför sig. Att han skulle göra det viktiga kvalmålet i säsongens sista match.
- Det blev faktiskt bättre i verkligheten än jag tänkte mig det, sa Brommapojkarnas unge mittfältare.
 

21-ÅRIGE Philip Haglund missade en stor del av säsongen på grund av en spricka i vaden. Han gjorde comeback från start som balansspelare med fem omgångar kvar av superettan.

Sedan dess har Brommapojkarna inte släppt in ett mål - förrän i Ljungskile i går. Men Jörgen Wålemarks 1-1-nick i 48:e minuten fick till slut ingen praktisk betydelse, eftersom Philip Haglund hade skallat in 1-0 för BP efter en vänsterhörna. Det gjorde att klubben går upp i allsvenskan tack vare mål på bortaplan.

- Jag har drömt om det här målet ett tag. Jag har visualiserat det under hela veckan. När bollen satt så släppte bara allt. Hur skönt som helst.

I TAKET OVANFÖR honom hängde droppar av skumpa.

Philip Haglund är en hårt arbetande mittfältare som är viktig för Brommapojkarnas defensiv.

- Jag har kommit in och kämpat lite, och det har kanske varit bra för laget. Annars har vi väldigt många tekniskt bra spelare. Och jag tror att man måste spela boll för att hänga kvar i allsvenskan.

Så det blir ingen Ljungskilefotboll?
- Nej, jag tror att det är fel metod, sa Philip Haglund.

Det var två stilar som möttes i den svinkalla vinden på Starke Arvid arena. LSK var övertänt, inte sällan vårdslöst, och satsade på långbollar och fasta situationer.

BP försökte rulla bollen, även om det bara fungerade periodvis.

- En av de märkligare matcher jag har deltagit i, och då räknar jag in både spelar- och tränarkarriär, sa BP-tränaren Kim Bergstrand, och fortsatte:
- Det var mer ett krig än en match. Tur för oss att vi gjorde mål precis i slutet av första halvlek. I andra halvlek var det bara mental och fysiskt kamp. Ljungskile satte en fantastisk press på oss och gjorde det otroligt bra. Jag är stolt och rörd över killarnas prestation under de här elva månaderna vi har jobbat ihop.

BP ÅKTE UR direkt vid den allsvenska debuten 2007. Vilka lärdomar har klubben från det?

- Då var man lite naiv när det gällde vissa saker. Det var nytt med arenor, publik, presskonferenser, journalister. Det var så mycket nytt som tog energi. Nu är det inte lika nytt för alla. Det är viktigt att ha med sig, sa Kim Bergstrand.

Kvalhjälten Philip Haglund om möjligheterna nästa år:
- Om vi får behålla de talanger vi har och de får utvecklas, så är detta ett lag för allsvenskan. Det är jag ganska övertygad om. Jag har själv kontrakt och blir kvar. Det är jag med glädje.

Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=647&a=852468

Inga kommentarer: